Dag 8

9 juni 2016 - Auer, Italië

Dag 8 Donderdag 9 juni 2016 Laas - Auer 105 km

Nog even terugkomend op gisteren over het marmer in Laas. Ik heb dat even opzocht en het blijkt dat bij Laas op een hoogte van 1600 tot 2300m marmer wordt gewonnen. Het Laaser marmer behoort tot de beste soorten ter wereld. De hoge kwaliteit was al bij de Romeinen bekend. Omdat het weinig verweert, wordt het veel gebruikt voor beelden en monumenten in de buitenlucht. Zo is het ondermeer gebruikt  bij de militaire begraafplaats in Margraten.
Vanochtend rond 8 uur vertrokken uit Laas, na eerst wat boodschappen hebben gehaald bij de plaatselijke supermarkt. Einddoel vandaag was Auer 40 km voor Trento.
Deze etappe loopt grotendeels parallel aan de Sudtiroler Weinstrasse door een paar leuke wijndorpen op heuvels aan de rand van het dal.
De Sudtiroler Weinstrasse is de oudste wijnroute van Italië. Bekende wijnen zoals de Gewurtraminer stammen oorspronkelijk uit dit gebied.
Er is hier nog weinig te merken dat je in Italië bent, ze spreken nog steeds Duits en de huizen en het eten hebben Duitse invloeden.
Om een voorbeeld te noemen, onderweg bij een een cappuccino een kartoffeln salad gegeten.
Richting Bolzano heb je een zware en een lichte variant. Zonder dat ik het in de gaten had, zat ik op de zwaardere variant en moest weer behoorlijk aan de bak.
Wel een heel mooie route met klimpercentages van 3 a 4% met soms uitschieters naar 10%. De tocht gaat door bossen, dalen en mooie dorpen. Altijd vergezeld door de bergkammen, alhoewel ze wel steeds lager worden.
Vanaf 13.00uur veel regen en onweer gehad met temperaturen van de rond de 27 graden. Onderweg even voor het onweer onder een brug moeten schuilen.
Vandaag niet zo heel veel te melden. Ook weinig foto's gemaakt i.v.m. het slechte weer.
Vandaag gedaald van ongeveer 1000 meter naar 300 meter, vandaar dat ik behoorlijk wat kilometers heb kunnen maken.
Morgen is mijn einddoel Rovereto na Trento de eerste echte Italiaanse stad.
Ik zit inmiddels in pension Abram in Auer.
Vandaag laat ik de rekening sponsoren ( uiteraard in overleg) door mijn lieve dochter Manon en schoonzoon Guido

1. Martin:
    9 juni 2016
    Dag Bert, kun je niet beter wat bagage ruilen voor wat flessen Gewurtraminer. Als je dan elke dag een fles leeg drinkt heb je steeds minder gewicht om weg te trappen. Wel lekker dat je nu gaat dalen zodat je wat ontspanning in je lichaam krijgt. Morgen weer succes gewenst.
  2. Anton:
    9 juni 2016
    Mooie verhalen Bert, je zal inmiddels wel een goede conditie hebben met al die bergen.
    Succes verder !
  3. Manon, Guido, Bram, Oli4 en Kiki:
    9 juni 2016
    Neem er maar een goed glas Gewurtraminer bij, of 2, of 3 ...
  4. Wilma en Wim:
    10 juni 2016
    ondanks dat je weinig te melden hebt toch weer genoten van je schrijverstalent.
    Ga zo door Bert en geniet van het mooie Italie
  5. Peter:
    10 juni 2016
    Bert, de verhalen die je achrijft zijn leuk en onderhoudend. Ik bewonder vooral je doorzettings vermogen om dit zonder reismaatje te doen. Je hebt dus weinig steun en moet je het hebben van je eigen doorzettings vermogen. Dus ga er voor en haal in goede gezobdheid de eindstreep. SUCCES MET HET VERVOLG