11e dag Ligonde-Santiago de Compostela 86km

23 mei 2023 - Santiago de Compostela, Spanje

Vanochtend 7.30u vertrokken uit Ligonde. Ligt op 625m. Ik wilde een beetje bijtijds in Santiago zijn, zodat ik in ieder geval mijn fiets en bagage kon inleveren bij het inleverpunt van Camino Transport. De eerste 50 km had ik snel overbrugd aangezien de meeste kilometers naar beneden gaan. Ik wil niet opscheppen hoor, maar ik kan mij zeker meten met de ervaren afdaler. Met snelheden van rond de 50 km suisde ik naar beneden. Het record staat volgens de navigatie op 59 km.

Maar als zo vaak, lang afdalen betekent ook een keer klimmen. Algemeen bekend is dat de laatste 30 km door dorpen en eucalyptusbossen zeer zwaar zijn. Beklimmingen van 8 a10% zijn geen uitzondering. Ik moet bekennen dat ik de voordelen van de E Bike deze dag volledig heb benut.

Uiteindelijk na veel geploeter kwamen de torens van de kathedraal in zicht. Het vreemde is dat iedereen zich een ongeluk zoekt naar de Kathedraal. Via allerlei steegjes en straten doemd ineens de kathedraal op. Het blijft indrukwekkend. Het plein was helemaal volgestouwd met pelgrims en net name toeristen. Als je dagen fiets en je komt bijna niemand tegen, dan komt dat geluid als een muur op je af. Of zou dat met de leeftijd te maken hebben?

Een paar Italianen bereid gevonden een paar foto's te maken, daarna naar mijn Hotel gegaan en bagage uitgezocht voor het Camino Transport. Morgen even rondkijken, dienst bijwonen en Jacobus even zoenen( schijnt zo te horen) en dan Donderdag met vliegtuig naar huis.

Het was een enerverende ervaring met veel herinneringen.

Morgen volgt nog een epiloog.

1. Piet:
    23 mei 2023
    Goed gedaan hoor en hopelijk toch een helm op ivm het afdalen (onder andere!)
    Sterkte met de laatste loodjes maar gezien je opgebouwde conditie moet dit geen probleem zijn👍👍
  2. Mieke:
    23 mei 2023
    Goed gedaan weer een ervaring rijker top👏👏
  3. Walter:
    23 mei 2023
    Geweldig Bert. Proficiat en straks weer heerlijk thuis bij Elly met heel veel mooie verhalen en herinneringen, maar nu nog even genieten van het doel dat je hebt bereikt.
  4. Dries Braat:
    23 mei 2023
    Mooi hoor Bert! Gefeliciteerd, super prestatie.
    Geniet morgen van dagje niet fietsen en tot in NL
  5. Jan en marijke:
    Gefeliciteerd Bert , knap gedaan
  6. Frans:
    23 mei 2023
    Super Bert, je hebt het geflikt. Ter ere van Simone. Hoe mooi is dat.
  7. Jan en marianne:
    23 mei 2023
    Nou Bert, rest ons nog je te feliciteren. Nemen spoedig contact met je op. Lekker weer naar huis. Groet aan Ellie.🎉🎼🎉
  8. Renée:
    23 mei 2023
    Fantastisch na alle omwegen en onderbrekingen en toch alleen verder gaan. Chapeau
  9. Klaas van Batenburg:
    Bert,gefeliciteerd,geweldige prestatie ..
    Kathedraal bezoeken ook een beleving.
  10. Jos Berlijn:
    23 mei 2023
    En dan ineens sta jij daar. Op het plein in Santiago voor de Kathedraal. Proficiat Bert. Top prestatie en wat een mooi avontuur de afgelopen tijd. Meerdere emotionele momenten. En ook prachtige ontmoetingen. Eerst samen met Thijs en later solo.
    Gezellige tijd nog in Santiago en tot snel.
  11. Manon, Guido, Bram, Oli4 en Kiki:
    Klasse Bert ! You made it , again ! 💪🏼
  12. Carry en Joop:
    24 mei 2023
    Geweldig gedaan Bert. Groot respect voor jouw doorzettingsvermogen en het delen van jouw avontuur…Een prachtige pelgrimmage met bewuste herinneringen. GEFELICITEERD met het eindigen van deze barbaarse tocht.
  13. Maria Löbach:
    24 mei 2023
    Fantastisch, Bert. Geweldige prestatie! Dank voor je mooie verslag, ik verheugde me er elke dag op. Goede thuiskomst.