10e dag O Cebreira-Ligonde 85km

22 mei 2023 - Ventas de Narón, Spanje

In O Cebreiro zijn meer dan 15 grote herbergen met een aantal winkels waar ze allerlei prullaria verkopen aan pelgrims die per  taxi worden aangevoerd. Er wonen maar 10 vaste bewoners. De rest woont buiten O Cebreiro. Het ligt op de hoogste bergkam tussen Leon en Galicie. Cebreiro is een van de oudste toevluchtsoorden voor pelgrims sinds de 9e eeuw. Gisteren in restaurant gegeten en kreeg rekening gepresenteerd van 14 euro. Ik betaalde met 50 euro en kreeg 34 euro terug. Ik mis nog 2 euro zei ik. Geen probleem, ik kreeg gewoon nieuwe rekening van 16 euro,  probleem opgelost.

Vanochtend vroeg vertrokken, want er stonden nog wat beklimmingen op het programma. Fiets opgehaald uit garage, wat eigenlijk een koeienstal was en bemerkte dat men geprobeerd had mijn fiets te stelen. Geprobeerd is een schroevendraaier tussen mijn  slot te steken, hetgeen natuurlijk niet lukte. Gelukkig valt de schade mee en alleen het omhulsel is beschadigd.

De eigenaar aangesproken omdat wij de garage beiden hadden afgesloten met een ouderwetse loper. Toen ik smorgens mijn fiets kwam halen stond de deur open. Sprak ineens geen Engels meer. Heeft wel een stuk tape meegegeven

Na de beklimming van de Alto San Roque (1270m) en Alto de Poio (1335m) in een snelle afdaling van 12km naar Triacastela gefietst. Ik was binnen een mum van tijd beneden. Via korte beklimmingen via Saria en Portomarin uiteindelijk in Ligonde aangekomen. Onderweg ook nog geluncht met Gérard uit Utrecht die al een maand onderweg is. Bij binnenkomst in restaurant liep hij direct op mij af en vroeg zich af waarom ik de door hem geschatte leeftijd van 65jaar een ebike nodig had. Was waarschijnlijk een beetje jaloers, want ik passeerde hem lichte tred. Ik ken dat gevoel van mijn eerdere fietsreizen. Mijn dag kon niet meer stuk zullen jullie begrijpen.

Straks in het plaatselijke cafe wat eten en mij voorbereiden op morgen. Nog ongeveer 90 km te gaan.

Op naar Santiago de Compostela

1. Dries Braat:
    Mooi verhaal weer!!
    Wat een oplichters in dat dorp. Goed dat je geen fooi gegeven hebt….. (of was dat oorzaak - gevolg)
    Laatste stukje nog. Zet hem op Bert!!!!!
  2. Frans:
    22 mei 2023
    Weer prachtige typeringen Bert. Elke dag iets bijzonders, dat bij nader inzien gelukkig meevalt. Sterkte met de laatste loodjes kanjer!
  3. Thea Braat:
    22 mei 2023
    Nooit een saaie dag Bert! Wel prettig dat je fiets het nog doet. Op naar Santiago!
  4. Jeroen:
    Michael Palin meets Van Roosmalen! Lees je verhaal elke dag! Jeroen S
  5. Paul leistra:
    22 mei 2023
    Prachtig verhaal, Bert. Zo ken ik je weer. Volhouden en afmaken waar je aan begonnen bent. Chapeau!
  6. Klaas van Batenburg:
    22 mei 2023
    Weer een mooi verhaal, !!!!!bij toeval deze reis blog ontdekt,zit zeker in de genen,van de batenburgs
  7. Jan en marianne:
    22 mei 2023
    Nog een dag en je mag de H Jacobus weer omhelzen. Doe hem de groeten van ons. Wat een corrupt stelletje in O Cebreiro trouwens.
    Al met al een bewogen camino, vol met verrassende ontwikkelingen. Elke dag weer prachtige verhalen en het was niet altijd even makkelijk. Je hebt het er geweldig van afgebracht. Onze complimenten . Morgen rest ons alleen nog onze felicitaties
  8. Miek & Rob:
    22 mei 2023
    Bert succes het laatste stuk 💪💪
  9. Walter:
    22 mei 2023
    Bert een reis vol verrassingen, nog even volhouden en je hebt je doel bereikt. Petje af!
  10. Jos Berlijn:
    22 mei 2023
    Spannende dag morgen Bert. Nieuwe ontmoetingen, emotionele ervaringen. Geniet ervan.
  11. Jan Berkelmans:
    22 mei 2023
    Ben vandaag weer teruggekomen uit Zeeland en ben onder de indruk van je reisverslagen van de afgelopen dagen. Morgen de grote finale, dus alvast proficiat. Veilige terugtocht gewenst en we kletsen binnenkort wel weer bij tijdens onze polder- of duinentocht, want hier is het inmiddels beter weer dan in Noord-Spanje. En tijdens je tocht bleek maar weer eens dat los viejos todavía están bien!
  12. Fred:
    23 mei 2023
    Laatste loodjes tellen niet voor deze turbo..genoeg ervaring.
    Toch goede dag gewenst voor je benen en hoofd. Gister was leuk voor jou en je volgers.✌
    Wij enige perikelen en lieve groet Maria uit ZH, gaat ok..
    ..all the best vriend,
    Fred
  13. Abri Van Es:
    23 mei 2023
    Een hele prestatie plus de overige ervaringen maken de dag vermelding waardig.Hou vol Bert
  14. Maria Löbach:
    23 mei 2023
    Had geen ipad mee naar zkh en geniet, net thuisgekomen, extra van je laatste enerverende ervaringen!! Rugzak, fiets bijna weg. Bert, ik steek nu kaarsje voor jou op. Kus