9e dag Rabanal del Camino- O Cebreiro 95km

21 mei 2023 - O Cebreiro, Spanje

Verhaal houden jullie tegoed. Na zware klimdag net aangekomen O cebreira.

Hierbij alvast wat foto's.

Vanochtend om 8.00u vertrokken uit Rabanal. Het zou een zware dag worden met veel klimmen. Toen ik vertrok was het rond de 1 gr. Beklimming naar Cruz de Ferro (1500mtr) verliep voorspoedig en ik was al gauw bij de herinnerings plek van 12 jaar geleden waar ik een kruis achter liet ter herinnering van overlijden van Simone. Vandaag had ik een ketting bij me, die ik opgehangen heb. Een paar Italianen waren zo aardig on dit vast te leggen. Was toch wel weer een emotioneel moment na al die jaren. Na nog enkele beklimmingen en koffiedrinken in El Acebo een bergdorp   begon ik aan de lange afdaling (25km) naar Moliniseca. Met snelheden van rond de 50 km was ik in 40 minuten in het dorp. Waar ik tot mijn grote schrik ontdekte dat ik mijn rugzak was vergeten Met portemonnee, pasjes, paspoort en reisbescheiden. Gelukkig wist ik van mijn vorige fietstocht met Jan Houtenbos nog het restaurant. Een taxichauffeur gevraagd om te bellen of tas er nog lag. Inderdaad de rugzak lag nog op dezelfde plek zoals ik hem had achtergelaten. Taxichauffeur heeft tas voor mij opgehaald terwijl ik een rustpauze kon nemen  in het restaurant. Na een uur de rugzak in ontvangst genomen, waarna ik mijn tocht kon vervolgen via Ponferada. De hele dag was ik aan het klimmen, zodoende kwam ik bij een dorp waar op een bord stond verboden voor fietsers en auto's m.u.z. bewoners. Dus als echte Nederlander totaal niks van aangetrokken . Dus gewoon doorfietsen. Al ploeterend ongeveer 10 km geklommen, kwam ook niemand tegen. Wat op zich al vreemd is. Op een gegeven moment hield gewoon de weg op. Na een leuk gesprek met een varkensboer via de vertaalapp legde hij mij uit dat ik via een geitenpad de weg weer kon bereiken. Ik moest zoveel klimmen, dat ik eerst mijn batterij weer moest laden. Dus hebben de boer en ik 45 minuten zitten kletsen via de app. Uiteindelijk ben ik via een steile beklimming (Alto de Cebreiro 1300 mtr) van 6 km (9%) om 18.30u gearriveerd in  O Cebreiro. Over de hele wereld komen Pelgrims naar O Cebreiro om te pelgrimeren en de kerkdienst bij te wonen.

Persoonlijk vind ik het allemaal wel een poppenkast. Samenvattend was het een enerverende dag met hoogte en dieptepunten. Belangrijk is dat ik nog steeds in goede gezondheid ben.

1. Walter:
    21 mei 2023
    Engeltje op je schouder Bert, wat een bof met die rugzak.
    Houd moed!
  2. Pol:
    21 mei 2023
    Heftige dag Bert! Goed gedaan allemaal!
  3. Jos Berlijn:
    21 mei 2023
    Mooi de foto bij die paal. Beladen dagje. Goed gedaan jochie. Tijd voor wijntje.
  4. Jos Berlijn:
    21 mei 2023
    Mooi, de foto bij die paal. Beladen dagje. Goed gedaan jochie. Tijd voor een wijntje.
  5. Frans:
    21 mei 2023
    Mooie en dierbare herinneringen Bert. Dat maakt deze tocht heel speciaal.
    Na wat je vandaag weer allemaal hebt meegemaakt kan ik haast niet wachten op het verhaal van morgen. Benieuwd wat je weer gaat beleven.
  6. Jan en marianne:
    22 mei 2023
    Tjee Bert , wat een dag. Ja alles wat je op zo’n fietstocht ervaart met alle emoties daarbij , kan op momenten je focus verstoren. Althans mijn ervaring. Heb je nog een rustdaggie in voorraad ? Hou je taai !!!