Dag 9

10 juni 2016 - Ala, Italië

Dag 9 Vrijdag 10 juni 2016 Auer - Ala ( 55km voor Verona) 90km

Gisteren prima gegeten in het Pension Abram. Nudelsoep en kip met een hele berg aardappels. Dit pension wordt gerund door een hele familie met in de bediening moeder en dochter. Oma ging speciaal voor mij nog bij het ontbijt een medium eitje koken.
Met een goed gevulde maag weer op pad gegaan richting Rovereto. Door alle regen en modder loopt mijn achterrem vast. Ik heb er wat olie tegenaan gegooid en nu gelukkig geen last meer.
Vandaag loopt de  fietstocht vrijwel steeds over het fietspad langs Etsch/Adige, met schitterend uitzicht op de indrukwekkende rotswanden.
Na Salurn verlaat je het Duitse taalgebied. Bij het binnenrijden in Trento waan je je echt in een Italiaanse stad, veel verkeer met toeterende auto's en scooters.
Langs het fietspad kom je ook veel oudere mannen op racefietsen tegen, met vaak te strakke  fietsshirts en te korte broeken.
Allemaal hebben ze perfecte fietskleding aan en de fietsen zijn door een ringetje te halen. Ik heb weinig Italianen op elektrische fietsen gezien. Wel staan er borden langs de weg dat er wordt gecontroleerd op snelheid.
"Opvallend dat je al uit verte kan zien of er Nederlanders op de fiets zitten.
Nederlanders hebben 2 zijtassen, 2 voortassen en hebben ook nog een tas dwars op de bagagedrager. Vervolgens hebben zij een stuurtas en op het stuur zit dan nog meestal een fietscomputer en voor de zekerheid een IPhone. Als zij je passeren groeten zij niet of nauwelijks en hebben daarbij een blik van mij kan niets gebeuren want ik heb mijn hele huishouden meegenomen. Meestal lunchen zij ook onderweg met de aangekochte spullen in supermarkt. Zo dat was even een zelfanalyse tussendoor."
Een Duitser is bijna hetzelfde met dien verschil dat die meestal op een elektrische fiets zit!
Ik heb mijn eerste Italiaanse koffie bestel ervaring inmiddels achter de rug. Onderweg bij zo'n fietsrestaurant wilde ik café latte bestellen, blijkbaar wees ik op een pak koude melk, waarop Italiaanse serveerster een bak ijskoude koffie brengen. Een soort koffie verkeerd maar dan met koude melk.
Na veel gebaren, begreep ze uiteindelijk dat ik een cappuccino wilde hebben. Het wordt tijd dat ik mijn woordenboeken " Wie wat waar" ga raadplegen.
Via het fietspad langs de Adige kom je in Rovereto aan. Rovereto heeft een klein, maar sfeervol historisch centrum. Door een wirwar van allerlei kleine straatje uiteindelijk weer op route terechtgekomen.
Ik was van plan om Rovereto te overnachting, echter ik was daar al om 14.00u.
Dus heb besloten om nog even door te rijden. Inmiddels was de wind aangewakkerd tot windkracht 5 tegen, dus heb ik toch nog 2 uur extra gefietst om uiteindelijk in Ala terecht te komen in een schitterende B&B. Vandaag wel 32 graden.
De hele fietstocht niet hoeven te klimmen, maar als je besluit een dorp te bezoeken moet je gelijk aan de bak. Na 5 km klimmen aangeland B&B Vellutai.
Heleen ik ga lekker Italiaans eten, na dat geweld van Zuid Tiroolse keuken.
Morgen ga ik richting Verona en ben van plan een rustdag te nemen. Tenminste dat is een voornemen, je weet nooit wat je tegenkomt op je pad.

1. Maria Löbach:
    10 juni 2016
    Geweldig, Bert, je analyse van 'de fietser'. Wij zouden daar samen wel lol in hebben, want -inderdaad - je herkent ze meteen. In Spanje zag ik de Nederlander met echtgenote op de fiets : fris opgeknipt, sandalen, rugzakje en route op het stuur. Zegt uiteraard niets over de sportieve prestatie, gaat alleen over het plaatje. Landschap en steden worden vanaf nu alleen maar mooier: geniet!
  2. Jan en marianne:
    10 juni 2016
    Gelukkig eindelijk mooi weer en lekkere temperaturen. Hopelijk vormt dit de voorbode voor het restant van je fietstocht. Wat in een ongelooflijk mooie natuur bevind je je op dit moment. Marianne en ik hopen dit najaar jouw reis tot Merano ook te maken, met de caravan hoor. Ga zo door, je toont je een taaie rakker.'
  3. Jos Berlijn:
    10 juni 2016
    Mooi verhaal Bert. En jouw charme reikt tot ver over de NL grens. Oude oma's gaan lachend een eitje voor je koken. Van koffiebar dames krijg je zeer waarschijnlijk een gratis 2e capu met een dikke knipoog. En bij de volgende (Golfshop) een mooie (Golf) pantalon tegen zeer gereduceerd tarief scoren, omdat die maat alleen geschikt is voor Bert. Bert ik geniet iedere dag van jouw fiets-en reisverhaal. Ga zo door. Gr., Jos
  4. Frans:
    10 juni 2016
    Je bent een heerlijke verteller Bert. Blijf zeker een dag in Verona. Het opera seizoen is nog niet begonnen, kan je o.a. de prachtige arena bezoeken. Foto moment! Een voorproefje voor het rondje om het Colosseum.
  5. Jan Bunnik:
    10 juni 2016
    Ik dacht dat het bestellen van koffie verkeerd aan ons was voorbehouden!! Fijn dat je nu in Italiaanse sferen bent beland. Neem een lekker slaapmutsje bij de koffie, zoals een Sambuca. Ciao
  6. Jan Bunnik:
    10 juni 2016
    Wij dachten dat het bestellen van koffie verkeerd meer aan ons was voorbehouden. Fijn dat je nu in Italiaanse sferen bent beland. Neem bij de koffie een lekker slaapmutsje, zoals een Sambuca bijvoorbeeld. Ciao
  7. Marian Meeuwisse:
    11 juni 2016
    Nou zeg... Wat kun jij leuk weergeven wat je zoal beleefd en hoe je t ervaart! Met golfen ben je nooit zo mededeelzaam ...?! Dan concentreer jij je natuurlijk om goed te presteren. Leuk hoor! Geniet ervan