Dag 7

8 juni 2016 - Laas, Italië

Dag 7 Woensdag 8 juni 2016 Pfunds - Laas 75km

Na 9 uur slaap werd ik met getik op ramen wakker. Het regende zoals gewoonlijk in de vroege ochtend. Na gisteren een fietstocht in de warmte, koelde ik niet echt af. Ik dacht op gegeven moment dat ik koorts had. Dus de ramen maar direct open gezet. Om een uur of twee werd ik zwetend wakker, het kon missen ik had koorts.
Om een uur zes eruit gegaan en stond toevallig tegen de verwarming die aan stond op regeltemperatuur 4.
Rond 8.30u vertrokken voor de beklimming van Reschenpas. Vanuit Pfunds maak je een kleine omweg door Zwitserland om de drukke hoofdweg te vermijden. De rivier de Inn breekt hier door een smalle kloof, daarna gaat het 25 km met een klimpercentage van 8% omhoog naar de Norbertshohe (zie foto).
De Reschenpas is 1 van de laagste passen over de hoofdkam van de Alpen ( 1520 meter voor fietsers)
De Reschenpas is denk ik wel het hoogtepunt van de reis met aansluitend de
Rechensee . Veel Nederlandse gepensioneerden laten zich aan de Italiaanse kant afzetten door een Nederlandse toerorganisatie en toeren rond de Reschensee met elektrische fietsen.
Tijdens de klim naar de pas, nog even een Oostenrijker gesproken, die nog steeds wat meewarig keek naar mijn bagage. Hij was kampeerder en had niet meer dan een rugzak met twee rolletje op zijn minimale bagagedrager.
Na de Reschensee daal je Italië binnen en heb je zo nu en dan nog wat venijnige klimmetjes. Je merkt er alleen weinig van, het zijn Zuid Tirolers en spreken nog steeds Duits. Ook aan de huizen zie je geen verschil met Oostenrijk.
Tijdens het koffiedrinken onderweg, heb ik mijn lange fietsbroek uitgetrokken ( zat wel broek onder) en daar op tafel laten liggen. Nu maar hopen dat het weer goed blijft. Als dit zo door gaat kom ik alleen met handbagage thuis.
Aan het eind van de reis doe ik wel een opsomming van de spullen die kwijt zijn.
Vandaag was ik in goede klimconditie en ben uiteindelijk terechtgekomen bij Gasthof Sonne in Laas 50 km. voor Bolzano.
Het was de bedoeling door te fietsen naar Merano, tijdens een korte koffiestop in Laas begon het te regenen en zag uit mijn ooghoek Gasthof Sonne.
Morgen gaat de reis richting Auer ongeveer 40 km voor Trento.
Zit nu even een biertje te drinken in de bar.
Vanavond sponsort Dries mijn overnachting met eten

1. Jan Bunnik:
    8 juni 2016
    Laat je niet gek maken door al die goedbedoelde doch ongevraagde adviezen van paserende fietsers of pensionados op e-bikes maar vergeet de fietsbroek niet Bert. Jij haalt Van Kooten nog in met je teksten, erg geestig! Wij hebben vandaag de marmergroeven in Carrara bezocht, ook interessant. CIAO
  2. Martin:
    8 juni 2016
    Je verhaal leest als een roman. Nu moet het maar eens afgelopen zijn met de regen en de zon moet voor jou gaan schijnen. Geloof het of niet maar volgens mij doe je het toch ook voor je plezier. Rome here we come.
  3. Jan en marianne:
    8 juni 2016
    Wat fiets je door een prachtige omgeving , en fijn dat je klimspieren zich steeds meer ontwikkelen. Ga zo door. Laas heeft trouwens ook een marmergroeve .
  4. Maria Löbach:
    8 juni 2016
    Bert, je moet ècht overwegen er een boek van te maken.....
  5. Fons en Marieke:
    8 juni 2016
    Heerlijk klimmen zonder zware bagage hè. Anders heb je het gevoel dat er continu iemand aan je fiets hangt. Mooie lange fietsbroeken zijn ook in Italië te koop met de meest prachtige opschriften. Maak je de blits in Nederland. Rij je via een van de oude heerbanen Italië binnen ? Je ziet het slapen in een lekker bed geeft weer kracht in de benen. Een prestatie van formaat van jou! A la bonheur! Geniet van de tocht en het heerlijke Italië. Hopelijk komt dit bericht wel door. Eerdere reacties van ons zagen we niet geplaatst of kwamen die niet door de screening
  6. Ans:
    Dag Bert,

We hebben bewondering voor je volharding en doen het je, ook zonder tent in de bagage, niet na.
    Genieten van je verhalen, met zoveel humor geschreven. Fijn dat de hoogste toppen achter de rug zijn. Maar wie weet ga je ze missen op die vlakke Povlakte.
    Hou je haaks☀️☀️☀️
    Groet,