8e dag Mansilla Mayor-Rabanal del Camino 105km

20 mei 2023 - Rabanal Del Camino, Spanje

Vanochtend om 8 uur vertrokken uit de Casa Rural. Na het ontbijt kreeg ik nog een stuk cake mee voor onderweg. Rond 9.15 u arriveerde ik bij de Kathedraal in Leon. Eerst even koffiegedronken in een hostal aan het plein waar ik 12 jaar geleden al overnachte. Een Japans echtpaar nam moeizaam een paar foto's. Hij bleef wel erg lang op zijn knieën zitten en vroeg mij af of dit wel zou lukken. Wat bleek, toestel stond op zelfontspanner van 15 seconden. Zo heeft onze aardige Japanner voor 2 foto's 30 seconden op zijn knieën gezeten. Trouwens ik moet wat woorden terugnemen ten aanzien van pelgrimage Aziaten. Ik sprak een Duitse reisleider en die vertelde dat de Zuid Koreanen wel degelijk de hele pelgrimsroute doen vanuit een soort boetedoening na de corona. Dus niet iedereen loopt de kantjes er vanaf. Dat heb je met dat generaliseren hé?. Na een paar keer verkeerd te hebben gereden uiteindelijk tocht kunnen vervolgen naar Puente de Orbigo. De beroemde romeinse over de Rio Orbigo is uniek vanwege de 18 bogen. Hier even geluncht met de Oostenrijkse vriendinnen van Thijs. Zij hadden een fles rode meegenomen voor onderweg. Heb voor de gezelligheid ook maar paar slokken genomen. Weer afscheid genomen met het idee dat ik die twee vrouwen regelmatig tegenkom. Vanuit Astorga weer geklommen naar Rabanal del Camino. Na 20 km klimmen naar ongeveer 1000 meter nu aangekomen in een schitterend bergdorp. Nog even iets grappigs. Ik was bij een rotonde waarin richting was aangegeven naar de A6 Madrid en N6 naar Astorga. Ging prima tot een chauffeur naar mij toeterde dat ik daar niet mocht rijden. Dat was tolweg naar Madrid. Ik voelde mij net Forest Gump.Na 1000 meter kon ik gelukkig afslaan naar Astorga.

Ik ga nu eerst even biertje drinken, foto's volgen later.

Morgen beginnen de echte beklimmingen.

1. Thea Braat:
    20 mei 2023
    Dat was weer een leuk verhaal Bert! Het is te hopen dat je die vriendinnen van Thijs nog een paar keer tegenkomt. Wel beter uitkijken met tolwegen dan!
  2. Frans:
    20 mei 2023
    Bert, toch maar niet tussen door wijn drinken met vriendinnen. Zo raak je de weg kwijt en we willen niet lezen “verwarde Nederlander van tolweg gehaald”. Alle gekheid op een stokje, je doet het hartstikke goed!
  3. Piet:
    20 mei 2023
    Mooi verhaal Bert, sterkte met de beklimmingen morgen👍
  4. Wil en Theo:
    20 mei 2023
    Mooi verhaal, Bert. Ons advies: Blijf weg van de snelweg. En zorg dat jouw accu en die van je fiets voor morgen goed opgeladen zijn. Sterkte en succes.
  5. Jan en marianne:
    20 mei 2023
    Een mooie en geslaagde rit met gezellige dames wat wil je nog meer. Morgen dus wat klimwerk. Heb de indruk , dat jij en je nieuwe fiets het goed met elkaar kunnen vinden.
    Succes maar weer Bert
  6. Jos Berlijn:
    20 mei 2023
    Mooie ontmoetingen vandaag. En interessante verhalen neem ik aan. Morgen weer vol gas naar het volgende avontuur en wijntje. Succes.
  7. Fred:
    21 mei 2023
    Succes vandaag, verborgen krachten aanspreken in de bergen.
    We sturen wat extra energie, zodat het biertje je na afloop nog beter smaakt.
    All the best uit zeist..
  8. Abri Van Es:
    21 mei 2023
    Gezellige etappe en niet te zwaar
  9. Selly:
    21 mei 2023
    Wat een geweldig verhaal weer Bert. Mooi avontuur. In je eentje zul je nog wel meer leuke mensen ontmoeten met flessen wijn. Succes weer.
  10. Klaas van Batenburg:
    Geweldig Bert,