Dag 7

5 september 2015 - Molsheim, Frankrijk

Mittersheim - Molsheim 90 km
Vanochtend vroeg opgestaan door de kou ( 5 gr.). Niet gedoucht, want ik vond de faciliteiten beneden de maat, waarschijnlijk nog steeds koud water en overal schimmel.
Ook wel grappig is dat ik bij inschrijving een tentnummer als bewijs dat je betaald hebt meekreeg, bij vertrek moet je dat dan inleveren bij portier. Geen portier gezien. Ik was de enige op het kampeerveldje en helemaal niemand gezien.
Alvorens ik naar buiten kroop, heb ik mij helemaal ingepakt met lange fietsbroek en lange pyamabroek daarover heen. Nog geprobeerd de tent droog te krijgen, maar duurde te lang dus maar nat ingepakt. Om 8.30 reed ik weg om langs het Canal des Houilleres mijn weg te vervolgen naar Molsheim.
Ik voelde al bij eerste trappen al dat ik vandaag in topconditie was. De hele ochtend geklommen naar Sarrebourg. Om in  Sarrebourg te komen verlaat je bij het Canal des Houillieres en golft daarna door het landschap van de Sarre. Hierna volgen nog 6 km hinderlijke(!) heuvels tot aan Sarrebourg.
Sarrebourg ligt aan de voet van de Vogezen en ademt al meer de sfeer die men zich van een Vogezen stadje voorstelt.
Vanaf Sarrebourg gaat de route langs het Canal de la Marne au Rhin.
Het scheepvaartverkeer over het kanaal verliep hier vroeger door de talloze sluizen, zodat door het schutten de reis over dit traject soms meer dan een dag kon duren.
Een van de laatste klims voordat je naar Molsheim kan fietsen over het fietspad is de klim naar Rue de Salenthal. Deze weg weg klimt eerst aardig omhoog om vervolgens over te gaan in een mooie fietspad dat de heuvel op gaat. De stijging is eerst licht maar wordt over 500 meter stevig.
Vanaf het station van Romanswiller kan de turbo erop, want het fietspad daalt lichtelijk en kan je de laatste 17km flink doorfietsen.
Van te voren had ik mij al voorgenomen, om na alle ontberingen mij deze keer te verwennen met een hotel in Molsheim. Trouwens ik had na 90 km hard werken überhaupt toch geen zin om nog mijn natte tent op zetten.
Nadat ik had ingecheckt in Hotel Le Bugatti vroeg ik of ik mijn tent mocht laten drogen in de tuin, de receptionist dacht dat ik mijn tent voor dat geld wilde opzetten in de tuin om daar te gaan slapen. Het moet niet gekker worden.
Op advies van de receptionist bij een restaurant in het centrum nog een mega entrecote gegeten.
Wat is het toch heerlijk dat je uiteindelijk weer een bed, brood en bad hebt kunnen regelen.
Net las ik in het nieuws dat vluchtelingen een voettocht zijn begonnen om ergens onderdak te vinden. Het idee dat je niet weet waar je kan slapen, geen eten hebt en je niet kunt wassen lijkt mij vreselijk. Ik hoop maar dat hiervoor een oplossing gevonden wordt.
In een mijn verslagen melde ik iets over mijn fietscomputer. Na de derde dag gebruik ik alleen nog het boekje, temeer omdat fietscomputer snel leegraakt en het soms erg verwarrend is om de adviezen te negeren.
Morgen fiets ik richting de Elzas

1. Heleen Campagne:
    5 september 2015
    Slaap lekker vannacht in een echt bed. Dat heb je meer dan verdiend.
    groetjes,
    Heleen
  2. Frans:
    5 september 2015
    Hoi Bert, mijn bewondering voor je doorzettingsvermogen neemt alsmaar toe. Ook mooi om te lezen hoe je de verschillende omstandigheden voor lief neemt en je daar mee verstaat. Dan heb je ook nog tijd en aandacht je in het wereldgebeuren te verdiepen. Je snapt dat over de vluchtelingen is uit mijn hart gegrepen.
  3. Bernard:
    5 september 2015
    Hallo Bert, ben een volger van je route en je ervaringen , leuk om je reisverslag te lezen.
    Wens je een goed voorzetting van je reis en vooral goed weer.
  4. Martin:
    5 september 2015
    Hoi Bert, het gaat steeds beter met je en de conditie is perfect. Je gaat toch niet alsnog door Rome. Dat moet je maar bewaren voor volgend jaar. Hart Gr Martin
  5. Maria Löbach:
    6 september 2015
    Bert, je moet ooit eens je boek maken en laten uitgeven; het is heel hip en er valt altijd wel iets te lachen, zoals die receptionist. Lfs, Maria
  6. Fred Severs:
    6 september 2015
    Lees dit verhaal in de trein naar Zwolle, waar we de Hanzen gaan brkijken en ben weer blij als ik vanavond in mijn lekkere bed lig, na een paar glazen wijn. Zal nooit meer klagen...
    Sterkte Bert, gaat lekker zo, El heeft al ruimte in jullie tuin beneden voor je tent. .
    Hasta Fred
  7. Wilma en Wim:
    Dappere fietser,
    Wij lezen met veel plezier je reisverslagen en leven mee met je tocht, met alle up's en Down's
    Nog een aardige/pittige tocht voor de boeg.
    Ga zo door en succes en vooral goed weer en aangename temperaturen in de nacht
  8. Leonie:
    6 september 2015
    Hi Bert, ja jij kunt nu even heel dicht bij het gevoel komen van
    al die vluchtelingen, met dat verschil, dat jij er zelf voor gekozen hebt. Grappig dat we soms een beetje "af zien" nodig
    hebben om te realiseren wat we allemaal WEL hebben.
    Voor nu, veel goede moed en energie ook voor je knie....!
    Leonie ( wel even aandacht voor de rijm vorm vd laatste zin).
  9. Piet Roling:
    6 september 2015
    Petje af Bert, Het schiet al op nog even volhouden.
    Je bent goed getraind dus het moet lukken.
  10. Fons en Marieke:
    6 september 2015
    Vandaag in de Provence een paar forse en lange beklimmingen gedaan en dan denk je natuurlijk aan jou. Wij fietsen zonder bagage en heerlijk in de zon. Jij hebt veel bagage en rijdt 's-morgens verstijfd weg na kou en regen! Keigoed jongen !!! Je weet waarvoor je het doet en dat geeft jou vleugels. Volgend jaar rij in de warmte. Let in Bazel op. Het barst van de tramrails en voor je weet zit je met je dunne bandjes er in. Bon courage.
  11. Piet:
    Hartstikke goed Bert.
    Gaat lukken, je bent er bijna. Roastbraten schijnt erg lekker in Basel te zijn......heb je wel verdiend.
  12. Piet:
    O Ja Bert,

Als je een boek gaat uitgeven word ik wel je impresario.....
  13. Anton:
    Mooie verhalen Bert !
  14. Abri Van Es:
    7 september 2015
    ik sluit mij aan bij al de complimenten,die je krijgt voor jouw uithoudingsvermogen en moed.
    Bert,sterkte en wij leven mee.

Yvonne en Abri