Dag 5

3 september 2015 - Metz, Frankrijk

Palzem - Metz 85 km
Vanochtend vroeg wakker van de kou. Gedoucht en spullen nat ingepakt. Vandaag voorgenomen eens wat flink kilometers te maken. De camping was langs de Moezel, dus ik was snel weer op de route. Bij Koenigsmacker ging het mis en nam daar de verkeerde route. Daar kwam ik pas laat achter en moest 5 km terug fietsen
Na  Koenigsmacker volgt de route het dal van Canner. Hier ligt ook een stuk fietspad tussen Elzange en Buding en daarna verder tot Kedange.
De streek is hier relatief arm. De boerendorpen zijn saai en mistroostig wordt het als men door de streken rijdt waar de kolenmijnen en de staalindustrie in het verleden aan duizenden werk
verschaften.
Wel lekker dat je weer in Frankrijk rijdt, de winkels zijn open, lekker stokbrood kopen en koffie drinken in de dorpen.
Tijdens mijn korte lunch in een bushokje toch nog eens de route nagekeken en kwam tot de conclusie dat binnen een straal van 60 km geen slaapplaats te vinden zou zijn.
Op dat moment naam ik een belangrijke beslissing en besloot naar Thionville te rijden en vandaar naar Metz. Dus deze dag was een beetje rommelig, een paar keer verkeerd gereden en extra 20 kilometers gemaakt naar Thionville tegen de wind in en veel klimmen.
Uiteindelijk kwam ik Thionville binnen en zag de Moezel weer, die ik zo gemist had. Het was inmiddels  al 15.00u en moest nog naar 26 km naar Metz fietsen.
Het lijkt wel of ik vleugels krijg als de Moezel in zicht komt. Het heeft iets magisch fietsen langs de Moezel.
Uiteindelijk rond 17.00u op de gemeente camping midden in het centrum aangekomen.
De beroemde kathedraal van Metz ligt op 200 mtr.
Mijn tentje staat aan de Moezel midden in het centrum van Metz, mooier kan toch niet ?
Om nog even een misverstand weg te werken, er zijn 2 St.Huberts. 1 in Frankrijk en 1 in België.
Ik kwam er namelijk op toen een Nederlander mij vroeg waar ik heen ging, waarop ik antwoordde St. Hubert. Dan heb je nog een behoorlijk aantal kilometers te gaan!
Na de gebruikelijk huishoudelijke handelingen, zoals tent opzetten, douchen, voorbereiden voor de nacht, de was doen en natuurlijk de sociale contacten bijhouden, ben ik nu in het centrum van Metz en eet nu bij een pizzeria tagliatelle met karafje rode wijn.
Na gisteravond heb ik dat wel verdiend. Alleen een stokbroodje en paté gegeten die mijn Zwitserse buurman voor mij had meegenomen. Waarschijnlijk vond hij het zielig dat zo'n oude man nog op de fiets moest springen om in het dorp 3 km verder te gaan eten.
Net nog even de Kathedraal bezocht, werkelijk schitterend. Een van de mooiste kathedralen die ik heb gezien op mijn pelgrimstochten. Weer een kaarsje aangestoken!!!
Morgen moet ik mijn geliefde Moezel verlaten en zal richting Natuurpark Lotharingen fietsen.
Ook niet verkeerd denk ik.
Ps. Ellie melde mij dat soms de zinnen niet kloppen. Ik kijk de teksten wel na, echter de conversie neemt niet alle wijzigingen mee.

1. Miek & Rob:
    5 september 2015
    Bert, mooie verhalen en petje af voor je doorzettingsvermogen.
    Groetjes en succes verder
    Rob
  2. Martin:
    Hoi Bert,
    Prachtig verhaal over je belevenissen, maar ik blijf toch maar liever thuis bij de CV en mijn eigen bed. (Golf)petje voor je af dat dan weer wel. Veel succes en weinig pech op je volgende etappe. Hartelijke groet, Martin
  3. Heleen Campagne:
    Hoi Bert,
    Leuk al je verhalen, je maakt nogal wat mee. Ik vind het geweldig dat je deze reis maakt en wil je voor het resterende deel nog veel succes toewensen!
    groetjes, Heleen
  4. Selly:
    5 september 2015
    Hoi Bert, wat een topreis! En die kathedraal in Metz, die is inderdaad prachtig, daar heb ik vorige zomer ook een kaarsje aangestoken. Dat vind ik wel een mooi idee. Succes weer! X
  5. Maria Löbach:
    5 september 2015
    Geeft niet! Bert, dat de zinnen soms niet kloppen. Gelukkig ben je nu helemaal op drift! Wil je namens mij een kaarsje opsteken voor Simone? Zojuist telefoongesprek met Ellie beëindigd, waarin wij spraken over Simone. Veel liefs, ook voor Simone in de kerk namens mij.