Dag 17

18 juni 2016 - Assisi, Italië

Dag 17 Zaterdag 18 juni 2016 Piccione - Assisi 25 km

Gelukkig was het een uitstekend hotel, na die klimpartij van gisteren. Ik werd vanochtend wel met vermoeide benen wakker. Dat verdween al snel toen ik op de fiets zat en lekker met een klimpercentage van 15% naar beneden kon.
Einddoel voor vandaag was Assisi. Na wat korte klims kwam ik rond 10.30 uur bij Trattori Santucci aan, die ook kamers verhuurd.
Toen ik mij aanmeldde vroeg ik of ik alvast mijn bagage mocht opslaan. Geen probleem, ik kon gelijk de kamer betrekken.

Na mij te hebben omgekleed, ben ik direct op de fiets gesprongen en naar boven gereden. Dat lukte in het begin, maar moest al gauw van de fiets om het laatste stuk te lopen. Dat kwam goed uit, want ik ben inmiddels een uitstekend loper met de fiets aan de hand. Klimpertages van 12% is ook zonder bagage nog behoorlijk zwaar. Komt nog bij dat het rond de 30gr. is. Ook nog even de Basilica di Santi Chiara bezocht waar St. Clara ligt begraven. Assisi is na Rome het belangrijkste pelgrimsoord van Italie en ademt de sfeer van Franciscus. Je hoeft geen Pelgrim te zijn om onder de indruk te raken van deze stad. Enige nadeel is dat je bijna onder de voet wordt gelopen door de massa's pelgrims. Uiteindelijk na een lange rij en fouillering, de Basiliek van Franciscus bezocht. Naast de Basiliek heb ik mij aangemeld bij de parochie en kreeg tot mijn verbazing een testimonium uitgereikt. Na het noteren van  mijn naam en andere gegevens, kreeg ik een uitnodiging om de pelgrimsdienst van18.00u bij te wonen. Vanavond ga ik eten in de Trattoria op rekening van Marjolein, een goede vriendin van Simone ( want die vergezeld mij ook deze reis)

Dat wordt genieten, dat weet ik zeker

1. Carry en Joop:
    18 juni 2016
    Mooi he Assisi! vanuit Toscane waar mijn zus woont, zijn we er ooit naar toe gereisd. Echte pelgrimsstad met broeders en nonnen met wapperende pijen. Het landschap van Umbrië is prachtig en verveelt nooit. Ga je nu in retraite bij de Franciscanen broeders?
    Hoe dan ook, nog even volhouden en geniet van je tocht met dit mooie weer.
  2. Ans:
    Ha Bert,

Moet een bijzondere ervaring zijn, zo in Assisi. Alleen jammer dat het zo druk is, maar daar is blijkbaar niet meer aan te ontkomen tegenwoordig.
    Toch mooi dat je nog iets van die mystieke sfeer kunt ervaren.
    Hier is het vandaag overigens 14 graden en erg nat. Geniet van het zomnetje. Groet,
    Ans
  3. Renée:
    18 juni 2016
    Fransiscus is voor velen een belangrijke man (geweest)
    dag knappe pelgrim
  4. Manon, Guido, Bram, Oli4 en Kiki:
    18 juni 2016
    Wat leuk die testimonium!
    Mag ook wel na zo'n prestatie!
    Goed werk.
  5. Mila Caffin:
    18 juni 2016
    Mooie foto's Bert. Een jaar of 4 geleden hebben Joop en ik al deze mooie plekjes in Assisi ook bezocht. Nog even dan is Rome in zicht, nou ja "even" In ieder geval nog véél fietsplezier.
  6. Jan Bunnik:
    18 juni 2016
    Interessant Bert die religieuze confrontatie met Assisi. Het zal er toch niet toe leiden dat we je voortaan nog enkel in het klooster mogen opzoeken! Zonder dolle nu: heel bijzonder om te ervaren en een vooruitblik op wat Rome je gaat brengen. Ciao
  7. Jan Berkelmans:
    Hallo Bert,
    Ik heb gisteren een uitgebreide reactie gestuurd naar je, maar zie er niets van terug bij de reacties. Het lijkt erop dat deze niet is aangekomen. Jammer, want er zat ook Tolnieuws bij. Helaas, pindakaas, no hope appelstroop en too bad, sandwichspread. Wellicht heeft Franciscus van Assisi censuur toegepast? Volgende keer beter.
  8. Ray:
    19 juni 2016
    Hoe is nou om als 'vader' op deze zondag te fietsen.
    Ik mis je gegein kerel. Kom gauw terug...
    Ray
  9. Martin:
    19 juni 2016
    Dag Bert, het gaat al aardig opschieten. Kun je Rome al in de verte al zien liggen? Maar let op, want ziet men kerk (In dit geval het Vaticaan) en toren staan dan is de reis nog niet gedaan. Je fietst nu volgens mij door een van de mooiste gedeelten van Italie en dat is toch een soort van beloning voor je geleverde prestatie.
  10. Jan en marijke:
    hi Bert,
    Meerdere keren in Toscane geweest, ook door Umbrie gereden op weg naar Rome. Als ik jouw foto's zie van Assisi had ik toch even moeten stoppen !. Nog veel plezier komende dagen en ontdek de schoonheid van Rome.
    Jan en Marijke