Dag 15

16 juni 2016 - Badia Tedalda, Italië

Dag 15 Donderdag 16 juni 2016 Cesenatico - Badia Tedalda  87 km

Vandaag vertrokken om na 25 km vanuit Cesenatico de Apennijnen binnen te dringen.
Doel vandaag is Ponte Messa op 67 km volgens het routeboekje.
Je fietst geleidelijk door het dal van de rivier Marecchia. De rivier staat zomers meestal droog, maar aan het enorme grindbed kan je afleiden dat er perioden moeten zijn dat het een fikse stroom kan is.
Je krijgt de rivier af en toe te zien omdat het fietspad niet altijd langs de rivier ligt.
De bekendste van de strategische rotsen van het Valmarecchia is die waarop de hoofdplaats San Marino ligt.
Na 25 km volgde ik de fietsroute volgens het boekje en de GPS , op gegeven moment moest ik een straat in om mijn tocht te volgen. Echter ik zag op 100 meter een grote bouvier die stond te blaffen, terwijl de eigenaar zijn band aan het plakken.
Ik had twee keuzes, nonchalant langs de bouvier fietsen of kiezen voor 10 km asfalt.
Ik heb de laatste optie gekozen, omdat ik helaas geen goede ervaringen heb met loslopende honden. Dus het gele wegwerkers jack maar weer aangetrokken en 10 km tussen auto's en vrachtauto's gefietst.
Ook nog een tijd de route gevolgd over een onverhard fietspad, dat voor het grootste deel van matige tot redelijke kwaliteit is. Af en toe zijn er slechte stukken, dus oppassen bij afdelinkjes en bochten.
Vandaag behoorlijk moeten afzien omdat het rond de 30 graden was en in 1 dag 50 km heb geklommen naar een hoogte van 700 meter.
Rond 13.15uur kwam ik in Ponte Messa aan, wat nu? Stoppen of doorgaan?
Ik besloot om door te gaan tot het volgende dorp met een hotel. Uiteindelijk ben ik na 20 km klimmen met klimpercentages tussen de 4 en 7 % terechtgekomen in een uitgestorven dorp met de naam Badia Tedaldo.
Ik zit in B&B La Locanda dei Dori. Stelt weinig voor, maar ik heb een slaapplaats.
Bij het douchen liep de slaapkamer onder water omdat het water niet snel wegstroomt.
Vanavond maar eens kijken hoe het eten is.
Morgen klim ik maar Sansepolcro op 1000 meter en daal hierna naar 400 meter.
Mijn plan voor morgen is vanaf 20 tot 40km voor Assisi te stoppen , zodat ik zaterdag veel tijd heb om de stad te bezoeken.
Het zijn natuurlijk maar plannen, met fietsen weet je nooit waar je uiteindelijk terecht komt. Ik ben nu op 110 km van Assisi en 285 km van Rome.
Nu eerst even een biertje in de plaatselijke Bar en hierna ga ik eten in het Italiaanse restaurant wat bij de B&B hoort, met dank aan Mila mijn vriendin van beeldhouwen.
Het zal mij goed smaken Mila

1. Ans:
    16 juni 2016
    Dag Bert,

Al dat klimmen zorgt natuurlijk wel voor een goede kuit!
    Zal niet meevallen met die hitte.
    Heb net 'as in de tas' van jelle brands cortius gelzen, die naar de middellandse zee is gefietst en voor de zekerheid altijd een watertank in zijn fietstas had. Bang voor eventuele dorst.
    Hoop dat jij onderweg voldoende water kunt vinden om bij deze temperaturen je dorst te lessen.
    Ben benieuwd naar je verhalen over Assisi, staat nog op mijn lijstje.
    Hou je haaks.
    Groet,
    Ans
  2. Jan Bunnik:
    16 juni 2016
    Hallo Bert, kreeg een foutmelding, dus opnieuw.

Dat viel niet mee vandaag. Dat soort trajecten wil je niet al te vaak meemaken. Maar gemakkelijk gezegd vanaf de zijlijn. Met Assisi, als een belangrijke voorpost voor Rome in het vooruitzicht, begint de eindspurt in zicht te komen.

Chapeau Bert!!!!
  3. Wilma en Wim:
    17 juni 2016
    Weer goed op dreef Bert. Goeie beslissing om de bouvier te mijden.
    Inderdaad veel drinken met die hitte.
    Wat betreft Assisi, een aanrader!!! wel toeristisch maar toch.
    Succes en op verder naar Rome.