Dag 12

13 juni 2016 - Ferrara, Italië

Dag 12 Maandag 13 juni 2016 Montagnana Ferrara 87 km

Gisteren na het eten nog even voetbal gekeken met de kampeerders die in de tuin van het Hostel stonden. In mijn Spartaanse kamer heb ik goed geslapen. Alleen een bed, geen bedlampjes, neonlicht, douches en wc's op de gang.
Ik had gelukkig ook nog een mijnwerkerslamp gevonden in mijn tas, die ik 's nachts op mijn hoofd zette als ik naar de wc ging
Omdat ik niet kampeerde voelde ik mij toch wel pelgrim. Zeker omdat ik op Zondag te laat was aangekomen om boodschappen te doen. Dus ik had niets in huis en heb s' avonds nog demonstratief 2 koppen thee gezet, terwijl de anderen aan de wijn zaten.
Nog even terugkomend op mijn verhaal wat Nederlanders meenemen op fietsreizen, werd vanochtend bevestigd.
Tijdens het ontbijt kwamen vervolgens de volgende spullen op tafel:
Pindakaas, witte hagelslag, chocolade hagelslag, chocoladepasta aangevuld met boodschappen uit de nabij gelegen Lidl.
Misschien was het wel jaloezie, dus ben ik voor dat ik wegging ook maar Lidl gegaan om in te slaan voor onderweg
Vandaag weer een memorabele dag. Het beloofde een warme dag te worden met in de middag 34 graden. Dus na de boodschappen bij Lidl direct vertrokken voor mijn tocht door de Povlakte naar Ferrara.
Tussen Adige en Po strekken strekken de landerijen zich uit. De Adige is een soort Nijl van Egypte in dit deel van Italië.
Op het oog was dit een saaie route, echter in een dorp kwam ik een wegwerker tegen die het gras aan het maaien was, die ik begroete en vervolgens enthousiast doorfietste.
Waarschijnlijk had ik ondanks mijn fietscomputer toch een afslag gemist en kwam na een uur weer dezelfde wegwerker tegen.
Ik had gewoon een rondje om het dorp gereden. Wat opvallend was dat die wegwerker nog geen meter was opgeschoten.
Boos op mijzelf en het gepruts met die landweggetjes, maar gelijk de autoweg genomen en 15 km  op vol vermogen doorgefietst.
De temperatuur gaf op dat moment 34 graden aan en was blij dat ik na enig zoeken rond rond 15.00 bij mijn B&B aankwam.
Het is een schitterende B&B, die aan de buitenkant oud, maar van binnen helemaal is gerestaureerd op z'n Italiaans met gevoel details.
Ferarra is de meest fietsvriendelijke fietsvriendelijke stad van Italie. Alleen de kwaliteit van de wegen en fietspaden is enorm slecht. De grote zorg is dat je er geen blessures aan overhoudt en dat er geen spaken uit je velg springen.
Goed opletten voor de grote gaten met name aan de rechterkant van de weg.
Ga straks naar een Italiaans restaurant wat aanbevolen is door Christian eigenaar van de B&B Alle Giostro Antico Allogio.
Nog even speciaal voor mijn kleinkinderen, Bram, Ollie, Kiki, Luuk, Thijs en Daan.
Ik weet dat jullie elke avond mijn verhalen lezen. Zodra ik thuis ben gaan we weer wat leuks doen. Ik mis jullie wel hoor, maar 10 dagen zijn zo voorbij. Dag jongens

1. Jan Bunnik:
    13 juni 2016
    Dat je af en toe even de weg kwijt raakt is niet zo verwonderlijk Bert. Mooie foto's trouwens van Ferrarra. Slaap lekker voor straks en morgen gezond weer op. Ciao
  2. Martin:
    14 juni 2016
    Er komt heel wat meer kijken bij een fietstocht dan ik dacht. Alleen de pendalen rond laten gaan blijkt dus niet het enige. Knap hoot Bert hoe elke keer een moeilijkheid weet te overwinnen.
  3. Wilma en Wim:
    14 juni 2016
    wat moet het thuisfront toch trots op je zijn, vooral Simone.
    En dat allemaal in je uppie. Goed hoor.
    Geniet nog van de mooie omgeving en van het lekker eten, wat niet bij de Aldi te halen is! En we kijken uit naar de eerste boekdruk van al je fietsreizen!
  4. Leonie:
    14 juni 2016
    Hi Bert, was even van de radar...!
    Heb genoten van al je avonturen en wat een goeie beslissing om je van alle balast te hebben bevreid.
    Nog even wachten en dan weer heerlijk home sweet home.
    Goeie thuis reis en groetjes, Leonie
  5. Thea Voermans:
    14 juni 2016
    Hallo Bert, wat een verhaal weer. Geen rondje rond de kerk maar rond het dorp. Ben wel benieuwd wat je bij de Liddle hebt gekocht? Ook pindakaas en hagelslag? Veel succes en veilige kilometers nog.