17 juli Chimay - Laon

17 juli 2018 - Laon, Frankrijk

17 juli Chimay – Laon 85km
Na een prima diner en ontbijt in de Auberge Chimay vertrokken wij rond 8.30 u voor onze tocht naar Laon.
Tijdens de fietstocht, heb je er altijd wel een dag bij die zich kenmerkt door saaiheid van de omgeving. Deze dag was er zo een.
Vanuit de Belgische Ardennen klommen wij naar de Franse grens. Regelmatig hadden Daan en ik discussie over te volgen route. Dus het tempo was in het begin niet al te hoog.
Door de bossen bij de Franse grens kwamen we in de graanschuur van Frankrijk terecht waar men al druk aan het oogsten was.
De tocht reeg zich aaneen door afdalen naar een dorp en er weer uit klimmen. Komt nog bij dat in geen enkel dorp een winkel of bar geopend is waar je iets kan drinken of eten kopen.
Aangezien wij een dag daarvoor laat waren gearriveerd, hadden wij dus geen inkopen kunnen doen.
Gelukkig had ik nog een bak muesli van huis meegenomen en konden wij dit mengen met een bewaarde bakje kwark. Dit aangevuld met wat muesli repen hebben wij het uit kunnen zingen tot 20km voor Laon.
Nadat we verkeerd waren gereden, hebben we uiteindelijk maar besloten om de snelle variant over de D 977 naar Laon te fietsen.
In Liesse Notre Dame waren gelukkig de winkels open, zodat we net op tijd konden bijtanken. Trouwens in Liesse Notre Dame staat een kleine mooie basiliek. Hebben we ook nog even bezocht .
Flink stijgend uit het dal kom je op een plateau waar je in verte al Laon op een heuvel boven het lege landschap ziet uittorenen. De schitterende en grote kathedraal op de heuvel zie je hier op een afstand van 30 km.
Rond 17.00u kwamen wij in Laon aan en moesten na een vermoeiende dag een behoorlijke beklimming doen naar ons appartement bij de kathedraal.
Kathedraal nog even bezocht en hierna bij een crêperie hartige crêpes gegeten met natuurlijk een heerlijke Grimbergen en Daan een grenadine.
Morgenochtend even boodschappen inslaan en dan een rustig ritje (50km)naar Blerancourt.

Ps. Laon is een relatief kleine stad met 30.000 inwoners. Gelukkig bewoont een groot deel van de inwoners ook nog steeds in de bovenstaande. Tot de belangrijkste bezienswaardigheden van Laon behoren zonder meer de kathedraal en kapel van de tempeliers.
Persoonlijk vind ik de kathedraal een van mooiste qua ligging en inrichting.

1. Manon, Guido, Bram, Oli4 en Kiki:
    17 juli 2018
    Schiet al aardig op jullie reis, wat goed!
    Leuk om elke dag jullie verslag te lezen.
    Elke dag een andere stad en een ander bier.
    Succes morgen weer!
  2. Jan en marianne:
    18 juli 2018
    Tja, die Franse kleine dorpen, hé, nog steeds hetzelfde. Morgen lekker rustig aan.
    Geniet ervan
  3. Walter:
    18 juli 2018
    Deze dag gelukkig niet zo heel veel kilometers, tijd om even bij te tanken dus. En het gaat nu opschieten. Succes de komende laatste dagen.
  4. Abri Van Es:
    18 juli 2018
    het was dus even puffen om in Laon te komen.Uit ervaring weet ik ,dat Frankrijk weing
    fietspaden kent,dus fiets je met het overige verkeer mee,wat misschien wel eens gevaarlijke situaties kan geven.In ieder geval succes voor de laatste etappes.
    Yvonne en Abri van Es