16 juli Namen - Chimay

16 juli 2018 - Chimay, België

16 juli Namen – Chimay ~ 95 km
Vanochtend rond half 7 wakker gemaakt door opi, die zich zoals gewoonlijk lekker vroeg in zijn fietspak hijst. Even lekker gedoucht en aangekleed, daarna al snel onze jeugdherberg achtergelaten. Zo vervolgden wij onze route langs La Meuse en gingen al snel de eerste beste Aldi binnen voor een fatsoenlijk ontbijt met kwark voor onze muesli. Ook meteen een stokbrood meegenomen voor de lunch want je weet natuurlijk nooit of je wat tegenkomt. Daarna nog even doorgefietst zodat we ons ontbijt langs de Maas met prachtig uitzicht konden nuttigen. Nu konden we echt beginnen en zijn we naar Dinant gefietst met nog steeds prachtig zicht langs de Maas. Af en toe was de weg onverhard en kon Opi weer even over de Belgen klagen. In Dinant hebben we een koffietje gedronken en vervolgens snel het laatste stukje Maas afgemaakt. Toen zijn we geleidelijk aan het Maasdal uitgeklommen en hebben een lang fietspad rechtstreeks naar Mariembourg genomen. Deze tocht was door het platteland in de snikhitte en we hebben onderweg bijna niemand gezien. Rond half drie kwamen we in Mariembourg aan en gingen meteen onze bidons weer vullen. Het was zo heet op het plein dat we maar snel doorfietsten. Het was immers nog vroeg en we waren toch al doorgekookt. Elke kilometer meer, is er morgen weer een minder. Met die gedachte nam Opi ons op sleeptouw. Ons verblijf in Petigny stond toch niet vast en lag van de route af. De tocht morgen naar Laon zou dan 100 kilometer zijn en dat is riskant. We waren zo lekker bezig dat we uiteindelijk bijna 100 km aflegde waarbij de laatste 20 heel veel klimmen was. Soms was het Opi te steil en liepen we een stukje om de spieren los te maken. Nu zitten we in een topherberg in de buurt van Chimay met bad, tv en airco en hebben we net lekker gedineerd in de avondzon. Chimay bier is het helemaal hier en Opi kon er dan ook geen genoeg van krijgen. Misschien gaat hij zo nog even naar beneden voor eentje. Het is trouwens duidelijk te zien dat Opi burgerlijk bruin geworden is, zoals hij dat zelf noemt. Zon genoeg dus. Momenteel liggen we in de kamer onze verdiende rust te pakken, want morgen weer een tocht.
Groetjes Daan
Ps: verslag is wat later door de lange dag maar niet minder

1. Thea Braat:
    16 juli 2018
    Leuk Daan dat dit verslag van jou is! Wij zij in Kamperland met Thijs en Tom en hier is het ook bloedheet. Succes met de tocht morgen en veel liefs uit Zeeland
  2. Frans ohm:
    16 juli 2018
    Leuk beschreven Daan! Met name bedankt voor je observaties van opi Bert. Op mijn wenken bediend of toeval?
  3. Dries Braat:
    16 juli 2018
    Zeker Daan! Top verslag. Benieuwd naar verhalen morgen.
  4. Selly:
    17 juli 2018
    Wat leuk! Mooi om met je opa zo’n tocht te maken. Succes morgen!
  5. Ellie:
    17 juli 2018
    Leuk verslag Daan. Je weet als je met Opi meegaat ben je vroeg uit de veren. Veel succes vandaag. Lfs Omi
  6. Abri Van Es:
    17 juli 2018
    Toch respect voor Opi,want hij voelt toch de concurrentie van zijn kleinzoon.
    Voor jullie beiden,90 km in die hitte,onze complimenten.
    Yvonne en Abri van Es
  7. Walter:
    17 juli 2018
    Mooi verslag Daan en laat de biertjes maar lekker smaken, daar weet Opi alles van. Veel succes voor de komende dagen, het is hier ook bloedheet, maar dat kan nauwelijks een troost zijn.
  8. Joop van Batenburg:
    17 juli 2018
    Grappig en beeldend geschreven Daan. Mooi toch om zo'n opi te hebben... dan gebeurt er nog eens wat. Zet 'm op allebei en hou vol!
  9. Ottilie:
    17 juli 2018
    Wat leuk om zo met jullie mee te 'fietsen'! Succes in de hitte morgen. We houden het hier in Den Haag al bijna niet uit! ;-)
  10. Jan en marianne:
    17 juli 2018
    Daan , prima verslag en je fietst al zo makkelijk , ik hoop dat deze ervaring je infecteert met het wielervirus
  11. Piet Roling:
    17 juli 2018
    geweldig gedaan. Warm weer en klimmen, petje af. Maar let wel jullie zijn er nog niet. Dus Daan inspireer je opi maar flink dat die maar snel naar zijn biertje kan aan het einde van de dag
  12. Martin:
    17 juli 2018
    Prachtig beschreven Daan. Er schuilt niet alleen een groot wielrenner in je maar ik voorzie ook nog een mooie toekomst als schrijver voor je. Ga zo door tenminste tot in Parijs.
    Groeten Rita en Martin