10 juli Sittard - Monschau 82 km

10 juli 2019 - Keulen, Duitsland

Rond 8.30 u uitgezwaaid door Ellie en Dries. De treinreis naar Sittard met overstap ging voorspoedig. De broodjes (6 St.) werden al snel verorberd. Waarbij Thijs het leeuwendeel voor zijn rekening nam. Vanuit Sittard was het even zoeken naar de fietsroute richting Aken.

Na het passeren van dorpen waar ik nog nooit van gehoord heb, zoals Windraak, Amstenrade en Vrank fietsten wij rond 13.30 Aken binnen. Direct doorgereden naar de Dom en een kaarsje aangestoken voor Simone. Na een snelle lunch op het plein voor de kathedraal, weer op de fietst gestapt en op zoek gegaan naar het begin van de Vennbahn.

Zoals een aantal jaren geleden toen ik naar Basel fietste had ik hetzelfde probleem. Dus weer de verkeerde route genomen langs de Monschauerstrasse, dat is een N weg met fietspad, waar je constant moet klimmen en dalen.

De eerste dag moest ik wel weer wennen aan het ritme en de (dwang) handeling zoals: hebben we genoeg water, moeten we nog eten inslaan en komen we op tijd aan bij het gereserveerde jeugdhotel.

Wat eten betreft moeten we rigoreuze maatregelen nemen, want alle noodrantsoenen zijn inmiddels weggewerkt door Thijs. We waren onderweg zelfs begonnen om de Granola droog te vermalen in onze monden.

Niet onbelangrijk is dat het weer vandaag uitstekend was met veel zon. Dat brengt gelijk op een leuk gesprek wat ik had met een wat jongere moeder voor het huis in de tuin op weg naar de Vennbahn die we inmiddels hadden gevonden.

Ze vroeg waar we naartoe gingen en natuurlijk over het lekkere weer. Zij vroeg ook of wij water wilden. Wij zeiden natuurlijk gelijk ja.

Ik vertelde dat ik mit mein  kleinsohn naar Luxemburg fietste. Fahren zie mit der kleine sohn nach Luxemburg. Ik voelde mij ineens zo jong, dus zo maar gelaten.

Voor een eerste dag toch wel veel kilometers gemaakt. Dat komt omdat ik in het begin dacht dat het totaal 65 km was, echter de fietsroute boekjes doen altijd meer kilometers dan Google Maps omdat ze zoveel mogelijk over fietspaden plannen.

Rond 19.30 u gearriveerd in de jeugdherberg in Monschau. Bij het inchecken ben ik gelijk lid geworden van Hostelling International Card. Je weet maar nooit, kan altijd van pas komen.

Na het inchecken direct op de fiets gestapt en het eerste restaurant binnengevallen om een vette hap te bestellen. E.e.a.op verzoek van Thijs. Het restaurant heet Eifeler Kebaphaus.

Als jullie nog eens in de buurt zijn, moet je daar gaan eten.😭

Al met al een vermoeiende dag met veel kilometers, waar Thijs zich kranig heeft gedragen.

1. Manon, Guido, Bram, Oli4 en Kiki:
    10 juli 2019
    Klasse mannen ! De eerste kilometers getrotseerd. Succes komende dagen. Moeten we nog wat proviand opsturen ?!
  2. Dries Braat:
    10 juli 2019
    Super!! Tempo zit er lekker in. Succes!!!
  3. Frans:
    10 juli 2019
    Bert, weer als vanouds! Het omfietsen, alles over het eten en drinken en natuurlijk je prachtige manier van vertellen. Ik geniet mee zonder zadelpijn.
  4. Thea Braat:
    10 juli 2019
    Geweldig gedaan mannen, volhouden zo maar niet teveel omrijden!
  5. Selly:
    11 juli 2019
    Wat een goed verhaal! Groet ook aan je Kleinsohn.
  6. Piet:
    11 juli 2019
    Goed gedaan jongelui !!! Monschau is ook een prachtige stad/dorp. Bert je had er rekening mee kunnen houden wat betreft proviand, Opa was op Daan zijn leeftijd ook een veelvraat.....hahaha
  7. Lenneke:
    11 juli 2019
    Top gedaan!! Lekker blijven eten Thijs, met te weinig eten kom je nergens😋 Veel succes!!!
  8. Renée:
    11 juli 2019
    Wat voelde jij je jong met zo’n kleine sohn en mooie jonge vrouw. Geniet maar lekker samen
  9. Jan en marianne:
    11 juli 2019
    Mooi begin met een prachtig compliment, perfect,
    goeie reis verder en groetjes aan Thijs.
    Gisteravond teruggekomen uit Noorwegen
  10. Walter:
    11 juli 2019
    De kop is eraf, proficiat! Met genoeg maaltijden moet het gaan lukken en als ik de foto bekijk, met een glas wijn erbij, gaat het nog beter lukken. Veel succes voor de volgende ronden.
  11. Wilma en Wim:
    11 juli 2019
    Weer goed gedaan jongens. En Bert wat genieten we weer van je leuke reisverslagen.
    Geniet nog van al het moois wat jullie nog tegenkomen. Maar hou de voeten op de pedalen. Thijs ook super dat je met opa mee fietst. Kijken uit naar jullie belevenissen.
  12. Daantje:
    11 juli 2019
    Zo dat gaat lekker! Ah ik mis het meteen weer, de avonturen en de vrijheid! Volgende keer ga ik ook weer mee. Niet meteen te hard van stapel lopen want rond dag 2/3 hakt de spierpijn erin.