Dag 20 en 21

23 juni 2016 - Rome, Italië

Dag 20 Dinsdag 21 juni 2016 Rome met de fiets 25 km

Vandaag in mijn bungalowtje met zonnetje wakker geworden. Men noemt het hier bungalow, maar het is gewoon een caravan. De wielen zitten er nog onder. Wel klein maar alles zit er in. Er is hier ook een hondentoilet, wel zo gemakkelijk.
Na een ontbijtje in het uitstekende restaurant, met de fiets vertrokken naar het St. Pietersplein om daar als een gladiator het beroemde plein op te rijden.
Langs de Tiber loopt een mooi fietspad naar het centrum van Rome. Wel  uitkijken, want het hele fietspad is begroeid met hoog riet.
Na veel getoeter en ander onduidelijk lawaai, fietste ik uiteindelijk na bijna 3 weken het St. Pietersplein op. Dat was na 3 Weken fietsen toch wel een emotioneel moment.
Na het nemen van de traditionele foto's, eerst nog even de stad verkent. Bij het kantoor voor de Pelgrims het testemomium opgehaald als bewijs dat de tocht volgens de regels is verlopen.
Na de  zware  fietsdag van gisteren weer langs de Tiber naar de camping terug gefietst.
S-middags de fiets bij de vertegenwoordiger van het transportbedrijf ingeleverd en nadat alle formaliteiten waren afgewikkeld zat ik ineens zonder mijn vertrouwde fiets en spullen.

Dag 21 Woensdag 22 juni 2016

Vanavond Ellie halen van het vliegveld, maar eerst Rome verkennen. Met nog twee Nederlanders uit Edam en Volendam met de metro naar het centrum gegaan en vandaar uit langs de Tiber naar het Colosseum en Foro Romana gelopen.
Het Cololosseum is zeer indrukwekkend en het Foro Romano de moeite waard. Morgen ga ik zeker met Ellie nogmaals het Colosseum bezoeken.
Na een hele dag lopen in de hitte (35 Gr.) ben ik rond 14.00 u teruggegaan, na een hartelijk afscheid van Rob die s-avonds terug vloog naar Nederland.
Na 2 uur in het Romeinse openbaar vervoer, 4 keer overstappen en  te laat uitstappen, kwam ik in een no go gebied een vriendelijke Italiaan tegen. Na een uitgebreid gesprek over de economie en uiteraard voetbal wees hij mij de weg naar de camping.
Bij het afscheid vroeg hij wel wat euro's voor zijn avondmaal. Bij de wandeling naar de camping, kwam ik een andere Italiaan tegen die daar in de buurt woonde en adviseerde mij de wijk te verlaten omdat het daar voor toeristen gevaarlijk is. Uiteindelijk kwam ik bijna uitgedroogd op de camping aan.
Hierna had ik geen zin meer om met de trein naar het vliegveld te gaan en heb een taxi besteld om Ellie op te halen. Een vriendelijke taxi-chauffeur haalde mij veel te laat rond 19.50u op en reed met een noodgang naar het vliegveld waar wij rond 8.30 u arriveerden. Hierna bood de taxi-chauffeur mij nog een espresso aan, omdat we volgens hem ruim op tijd waren. Toen ik bij de uitgang stond, belde Manon mij dat Mama al een tijdje stond te wachten, ik nergens te bekennen was en ook niet telefonisch te bereiken was.
Toen zag ik Ellie in de verte staan en waren blij dat we elkaar zagen.
Na een rustige taxirit terug, nog even even snel in het restaurant gegeten en een wijntje gedronken. Dat was het einde van een hectische dag.
Fietsen is minder vermoeiend, uitrusten doe ik thuis wel.
Bij aankomst op het St. Pietersplein zijn er foto's gemaakt, die ik helaas ben kwijtgeraakt. Rob uit Nootdorp heeft beloofd mij nog een aantal foto's door te sturen, dus die houden jullie te goed.

Verstuurd vanaf mijn

Verstuurd vanaf mijn iPad

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Piet:
    Klasse Bert,

Je moet een boek schrijven over je fietsbelevenissen...erg boeiend hoe je dit verwoord.
    Lekker thuis bijkomen en petje af....
  2. Leonie:
    23 juni 2016
    Welkom thuis Bert en El..........!
    Leonie
  3. Frans:
    23 juni 2016
    Je bent het stadse, nou ja Voorburgse, leven helemaal ontwend en zonder je vertrouwde fiets de weg kwijt. Levert wel weer mooie verhalen op. Gelukkig is Ellie er om je op het goede pad te houden en je naar ons terug te brengen. Eerst Rome met z'n tweetjes. Geniet ervan. Wat kan je daar veel kaarsjes opsteken.
  4. Frans:
    23 juni 2016
    Je bent het stadse, nou ja Voorburgse, leven duidelijk ontwend en zonder je vertrouwde fiets de weg kwijt. Levert wel weer mooie verhalen op. Gelukkig is Ellie er om je op het goede pad te houden en naar ons terug te brengen. Geniet van Rome met z'n tweetjes. Je kan daar heel veel kaarsjes op steken.
  5. Carry en Joop:
    23 juni 2016
    heerlijk Rome! Probeer nog zoveel mogelijk te zien als jullie daar tijd voor hebben. of : ga gewoon nog een keertje terug..... Goede reis naar huis.
  6. Walter:
    Hallo Bert en Ellie,
    Tot nu toe heeft Jan elke dag namens ons beide gereageerd, maar nu je eenmaal je einddoel bereikt hebt, wil ik tot slot jullie beiden een heerlijk verblijf in Rome wensen.
    Dikke knuffel voor beiden.
    Zelf hebben wij nog ruim een week
    Zaterdag richting Elzas
  7. Wilma en Wim:
    23 juni 2016
    Bert en Ellie, geniet samen nog van het mooie Rome. Voor straks ""Welkom Thuis"
    en tot ziens op de baan, je komt toch wel op de fiets?
    Nogmaals top wat je gepresteerd hebt.
    gr Wilma en Wim
  8. Ray:
    23 juni 2016
    Top bert. Fijn dat jullie nig ff samen genieten. Tot spoedig. Praten we weer bij!
    Ray
  9. Manon, Guido, Bram, Oli4 en Kiki:
    Home Sweet Rome !
  10. Martin:
    Dag Bert,
    Grandioos. Ik neem diep met petje voor je af. Je hebt het toch maar geflikt. Ik wens jou met Ellie nog een paar mooie en gezellige dagen toe in historisch Rome. Tot spoedig ziens in blakende conditie op de Via Verdi. Martin
  11. Miek & Rob:
    24 juni 2016
    Bert,
    Weer een geweldige prestatie verricht. Mooi gedaan !!!!!
  12. Frank:
    1 juli 2016
    Dag Bert,
    Dank dat wij als buitenstaanders hebben mee mogen genieten van je fietstocht naar Rome. Wie reist kan verhalen, jij zeker !
    Hopelijk fietsen we elkaar nog eens tegen het lijf in het Groene Hart.
    Hartelijke groet Anja en Henk Frank