14 juli Diest

14 juli 2018 - Diest, België

14 juli Den Haag – Eindhoven- Diest 90km

Vanochtend met Ellie naar Den Haag Centraal gefietst, waar Manon, Guido en Dries waren gearriveerd om ons uit te zwaaien. Nadat wij de fietsen in de trein hadden gezet,  vertrokken wij naarEindhoven om daar de route op te pakken.
In Eindhoven gelijk de route volgens de fietscomputer opgepakt met als controle het fietsrouteboekje van Benjaminse. Dat was wel even wennen, want de ene keer namen wij de route van het fietsboekje en dan weer de fietscomputer en daar tussendoortje LF routes.
Dus behoorlijke chaos. Na de zoveelste vergadering in overleg met Daan besloten we de LF routes te nemen. Hierna toch weer regelmatig geswitcht, hetgeen resulteerde in veel meer kilometers dan we hadden verwacht.
Les voor morgen, houdt je aan het reisprogramma!
In ieder geval is gebleken dat onze conditie uitstekend. Zeker die van Daan is mij 100% meegevallen. Het was voor hem natuurlijk ook de eerste keer met zoveel kilometers in 1 dag.
Uiteindelijk zijn wij rond 18.00 in Diest België aangekomen. De trekkershut is prima, met een uitstekende douch. Wij zitten nu op de markt in Diest en nemen een lekker 3 gangen menu met een biertje. Om daar te komen moesten we eerst wel 5km naar de stad fietsen. Straks ook weer terug😂
Ps:
Diest is rijk aan historie maar ook precies zo groot dat je alles kan overzien. Diest is een Oranjestad,  hetgeen wil zeggen dat de Oranjes vanaf 1499 tot aan de Franse revolutie heer van Diest zijn geweest.
De Oranjes kwamen hier nooit, maar de enige die hier wel is gekomen is Philips Willem.
Hij was zo gecharmeerd van de stad, dat hij er begraven wilde worden.
Ook Diest had zich in de late middeleeuwen door de lakennijverheid ontwikkeld tot een welvarende stad, maar na de neergang die volgde duurde het tot in de negentiende eeuw voordat Diest weer opbloeide door haar bierbrouwerijen. De restanten van deze brouwerijen vindt je nog steeds terug in de Koning Albertstraat. Daar vindt je nog steeds de gebouwen van de De Drie Kronen en De Palmboom

1. Thea Braat:
    14 juli 2018
    Hallo Bert en Daan. Dat was een hele prestatie vandaag! Leuk dat je ook zoveel informatie hebt over de geschiedenis van de plaats waar je bent. Voorspoedige reis gewenst en veel plezier. Thea en Toon
  2. Peter:
    14 juli 2018
    Daan en Bert veel succes met deze trip, let op de veiligheid en geniet van al het moois maar vooral van elkaar.
  3. Fred Severs:
    15 juli 2018
    Gaat goed zo...vergeet niet een klein flesje water mee te nemen, daar ook 28 graden?
    Fijne reis verder, Maria Fred
  4. Abri Van Es:
    15 juli 2018
    voorlopig nog mooi weer,dus geniet ervan
    90 km is toch een hele prestatie
    Yvonne en Abri van Es
  5. Walter:
    15 juli 2018
    Goed hoor van Daan, maar Bert van jou ook natuurlijk. Een driegangenmenu met een paar biertjes hadden jullie dan ook wel verdiend.
    Daarbij nog een kleine geschiedenisles voor de lezer, helemaal top.
    Veel succes, doe het rustig aan met het warme weer en ik kijk uit naar het volgende verslag.
  6. Dries Braat:
    15 juli 2018
    Super mannen!! Hopelijk vandaag weer fris op de fiets! Dat zal van pas komen met deze hitte! Benieuwd naar de komende avonturen.
  7. Wilma en Wim:
    16 juli 2018
    Chapeau jongens, en dat al de eerste dag zo'n lange rit.
    Met recht een verdiend 3 gangen menu. En een lesje geschiedenis.Super!
    Ga zo door maar pas wel op met de warmte, voldoende drinken.
    We volgen jullie met plezier.